PR-Evolution Dance Company: Örök kikelet

2014.06.20 11:35
"Nincs vad párzás, nincs tüzes csók ma S nincs a világnak messiása. 
 
Úgy van talán: szép a világ s jó, Mi vagyunk satnyák, betegek." 
 
Ady Endre: A Csókok átka
 
Ha „az élet, a szerelem szenvedélyét”, az érintés és érintettség fokozhatatlan intimitású misztériumát szeretnénk egy táncszínházi előadás tematikai centrumává tenni, pontosabban szembesíteni igyekszünk azt korunk, életünk prózai valóságával, úgy keresve sem találhatnánk erre alkalmasabb szószólót Ady Endrénél. Ő adott hangot először a férfi és a nő egymásmellé rendelt viszonyának, s így annak a titokzatos, félelmetes erőnek is, mely csak harcukból, egymásért vívott küzdelmükből fakadhat. Neki köszönhető a példa, hogy a nők valóban nők, a férfiak pedig férfiak lehettek, azaz saját nemükben válhattak identikussá. 
Nélküle semmit se tudnánk arról a bátorságról, mely nem biztonság-élményre vadászik partnert keresve, hanem inkább a szenvedélyt – a pillanat merénylő intenzitását és az egyéniség erejét választja, hadat üzenve így a lineáris időnek.
 
Április 28-án és május 27-én, a Nemzeti Táncszínházban volt látható a PR-Evolution Dance Company Örök kikelet című előadása, melyben Ady-versek szólaltak meg zenére, táncra hangolva. Ady szerepében Szervét Tibor volt látható.
Teleki Gergő zeneszerző és zongorista kereste meg az együttest, hogy Ady szerelmi lírája mentén hozzanak közösen létre egy összművészeti táncelőadást.
 
A csókok átka című versből kiindulva a társulat azt vizsgálta, van-e helye a mai világban az Ady-féle lírának, valóban ifjú szívekben él-e, s mindig tovább, ahogy remélte.
 
Az előadásban Szervét Tibor színművész több szerepben, különböző helyzetekben jelent meg: hol Ady-verset szavaló esendő apukaként, hol asztal alól ágáló Adyként, hol - mintha egy doppelgänger-történet egyik alakja lenne - Ali Tabbouch táncos tükörpárja. A Spala Korinna által játszott nőalak szeretne mindent befogadni, mégis hiánytól szenved. Ady talál rá, ő fedezi fel magának. A történések miliőjét az együttes hat táncosa - Csongor Nóra, Nagy Viktória, Rózsa Barbara, Krizsán Dániel, Schell Martin, Zsíros Gábor/Csizmadia Tamás - teremtette meg.
 
Spengler László videóinstallációiban futurisztikus városok, adathálózatok, interfészek, a verekedős játékok világa idéződött meg. A mozgó díszletet Fábián Zoltán képzőművész erre az alkalomra készített festmény-paravánjai alkották. A zongora ellenpontjaként, illetve kiegészítőjeként Gergely Attila városi hangkulisszái és ipari ritmusai tették a fül számára is érdekessé az előadást.
 
A színház tv felvétele az előadásról az alábbi linken tekinthető meg:
 
Az előadás kapcsán Szervét tiborral készített interjú pedig elolvasható itt az oldalon, az interjúk között.